Sprzedaż mieszkania nie jest tak prosta, jak mogłoby się niektórym wydawać. Na rynku obecnie panuje spora konkurencja, a potencjalni klienci zrobią wszystko, by zbić proponowaną przez nas cenę. Dobrym, ale kosztownym wyjściem jest skorzystanie z pomocy specjalistów z zakresu nieruchomości. Mimo wynajęcia odpowiednich fachowców warto orientować się z poszczególnych procedurach i kolejności działań, które powinniśmy podjąć.

Przede wszystkim wycena

Większość osób chcąca pozbyć się nieruchomości próbuje sama ustalić koszt swojego lokalu za pośrednictwem ogłoszeń na popularnych portalach. Pamiętajmy jednak, że często kierowani sentymentem, przeceniamy niektóre cechy, a zalety istotne dla kupujących ignorujemy. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług rzeczoznawcy majątkowego, który profesjonalnie dokona oceny faktycznego stanu. Jeśli jednak wolimy oszczędzić, postarajmy się o maksymalny obiektywizm. Dokładnie opiszmy ilość pokoi, wyposażenie np. w postaci zabudowy kuchennej, wszelkie dokonane remonty. Zwróćmy także uwagę na lokalizację, bliskość komunikacji miejskiej, szkól, przedszkoli, sklepów i czas dojazdu do centrum. Wartość mieszkania podnieść mogą sprzedawane razem z nim miejsca parkingowe, komórki lokatorskie lub garaże. Dodajmy także informacje o stanie budynku, termomodernizacja albo odmalowanie elewacji przyciągnie większą liczbę klientów chcących obejrzeć lokal.

Najważniejsze formalności

Zbywając mieszkanie lub jakąkolwiek inną nieruchomość, musimy być jej właścicielami. Niepodważalnym argumentem jest stosowny dowód własności. W zależności od tego, w jaki sposób weszliśmy w posiadanie nieruchomości, może to być wypis aktu notarialnego lub postanowienie sądu o nabyciu spadku. Niezbędne jest zaświadczenie o liczbie zameldowanych lokatorów, a w przypadku mieszkania kupionego na kredyt niezbędne będzie także oświadczenie wierzyciela hipotecznego. Jeśli uda nam się dogadać z zainteresowanym klientem, transakcję należy zwieńczyć podpisanie umowy u notariusza. W tym celu musimy pozyskać od obu stron takie informacje jak imiona, nazwiska, PESEL, numery dowodu tożsamości oraz aktualne adres. Przydadzą się również dane odnośnie stanu cywilnego, terminu i sposobu zapłaty, jak też terminu i sposobu przekazania nieruchomości.

Obowiązek podatkowy

Zbycie nieruchomości wiąże się nierozerwalnie z powstaniem obowiązku podatkowego po stronie osoby sprzedającej, jeśli od zakupu wyżej wspomnianej nieruchomości nie minęło 5 lat. Osoby, które w przeciągu 3 lat od transakcji przekażą całą kwotę na realizację nowych celów mieszkaniowych, mogą liczyć na ulgę podatkową w tym zakresie. Pamiętajmy, że te same zasady obowiązują w przypadku darowizn i spadków, przy czym okres 5 lat liczony jest obecnie od momentu nabycia praw do lokalu, włączając w to krótsze okresy posiadania mieszkania przed spadkodawcę.

Planując sprzedaż mieszkania, nie powinniśmy obawiać się formalności. W najważniejszych kwestiach możemy zasięgnąć porady urzędu skarbowego lub notariusza, który pokieruje nas przez zawiłe ścieżki prawnych pułapek. Chcąc ułatwić sobie cały proces i zaoszczędzić nerwów, dobrze jest postawić na wykwalifikowanego agenta nieruchomości z biura COSMOPOLITAN znającego lokalny rynek i wszelkie wymogi formalne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj